Dari Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan dari Aisyah bahawa
Nabi telah bersabda:
"Jika
salah seorang di antara kamu berasa mengantuk, hendaklah kamu tidur sehingga
hilang rasa mengantuknya. Jika seseorang bersembahyang ketika mengantuk
berkemungkinan dia membaca istighfar sedangkan sebenarnya dia sedang mencaci
dirinya sendiri." Hadis ini menampakkan tentang kaitan di
antara mengantuk dan penurunan kualiti amal serta produktiviti seseorang.
(Dr. Stanley Coren; Ibid) Saintis-saintis dari Universiti
Chicago telah mendapati bahawa kekurangan tidur akan menyebabkan gangguan
kepada proses pengeluaran hormon, melemahkan kemampuan badan untuk memanfaatkan
kabohidrat di dalam badan, dan mengujudkan keadaan yang seakan penyakit kencing
manis. (Rujukan: Tinker Ready (2000); 'Naps: The Art of Snoozing')
Seseorang yang tidur 3-4 jam kurang daripada kadar tidurnya
yang biasa, akan mudah mengalami tekanan perasaan (stress) dan akan mudah
dijangkiti kuman, disebabkan oleh sistem pertahanannya yang menjadi lemah.
Penemuan ini telah dilapurkan di dalam majalah perubatan 'Lancet' pada pada
bulan Oktober, 1999. (Rujukan: Lancet: 'Impact of Sleep on Metabolic &
Endocrine Function)
Tidur Dan Kerihatan Yang Berpatutan Adalah Ibadah. Islam
adalah satu agama yang seimbang. Ia mementingkan tidur dan kerihatan agar
ibadah dan aktiviti akan dapat dilakukan dengan baik. Dalam sebuah hadis
disebutkan tentang kisah Abu Darda' yang, di antaranya, tidak mahu tidur malam
kerana ingin melakukan ibadah. Salman, sahabatnya, telah menegurnya dengan
berkata: "Tuhanmu ada hak ke atasmu, badanmu ada hak ke atasmu dan
isterimu ada hak ke atasmu. Berikan kepada semua ini haknya." Ketika Nabi
mendengar perkataan Salman, Baginda berkata: "Benarlah Salman."
(Bukhari)
Islam tidak hanya menyuruh seseorang itu tidur, malah
menekankan bahawa ia adalah hak badan yang perlu ditunaikan. Dalam hadis yang
lain diceritakan bahawa Baginda Nabi telah memasuki Masjid dan ternampak seutas
tali yang merentangi dua tiang. Selepas bertanya, Baginda diberitahu bahawa
tali itu adalah kepunyaan Zainab agar dia dapat berpaut kepadanya ketika
keletihan melakukan sembahyang.
Nabipun terus mengeluarkan arahan: "Buka tali ini!
Hendaklah salah seorang di antara kamu bersembahyang ketika dirinya cergas, dan
ketika sudah mengantuk hendaklah tidur." (Bukhari-Muslim) Semua ini
menunjukkan bahawa Islam amat mementingkan produktiviti yang berkualiti dalam
setiap amalan. Ia juga menampakkan tentang perkaitan di antara produktiviti dan
kualiti dengan tahap kecergasan diri seseorang.
Tidur secara yang mansabah adalah merupakan salah satu cara
untuk mengembalikan kecergasan diri. Sunnah Tidur Tengahari Dan Penemuan
Semasa. Tidur siang pernah dianggap sebagai salah satu tanda kemalasan. Islam
menganggapnya sebagai suatu kebaikan asalkan seseorang itu tidak berlebih-lebihan
dengannya.
Di dalam kitab 'Misykatul Masabih' disebutkan tentang salah
satu amalan sunnah yang pernah dilakukan oleh Nabi: "Tidur yang sedikit di
waktu tengahari (qailulah) tidaklah keji. Rasulullah ada melakukannya."
Imam Al Ghazali di dalam kitab 'Ihya Ulumuddin' telah berkata: "Hendaklah
seseorang tidak meninggalkan tidur di siang hari kerana ianya membantu ibadah
di malam hari sebagimana sahur membantu puasa di siang hari. Sebaik-baiknya
ialah bangun sebelum gelincir matahari untuk solat zohor."
Islam mempunyai pandangan tertentu tentang tidur tengahari
Ia dianggap sebagai sunnah dan bukan sebagai suatu yang keji. Tidurnya hanya
sekejap. Tujuannya adalah untuk kesegaran tubuh badan agar dapat dimanfaatkan
untuk melaksanakan amal dan ibadah yang berkualiti.
cara Tidur Nabi Dan Kajian Semasa.
Beberapa hadis Nabi telah meriwayatkan tentang cara tidur yang baik dan keji yang perlu diambilkira oleh seseorang: "Nabi telah melihat seorang lelaki tidur sambil meniarap, lantas Bagindapun bersabda: Inilah cara berbaring yang dibenci Allah." (Tarmuzi) "Apabila kamu mendatangi tempat tidurmu hendaklah kamu mengambil wuduk seperti wuduk untuk bersembahyang. Kemudian baringlah di sebelah kanan." (Bukhari-Muslim) Berkata 'Abbad ibn Tamim: "Aku melihat Rasulullah di dalam masjid tidur menelentang sambil menyilangkan kaki Baginda." (Bukhari-Muslim)
Ibn Qaiyim telah merumuskan bahawa Nabi tidak tidur dalam
kekenyangan. Baginda berbaring berlapikkan bantal, mengiring ke sebelah kanan
dalam keadaan berzikir kepada Allah, sehingga tidur.(At-Thib An-Nabawi oleh Ibn
Qaiyim hal. 297)
Dapat disimpulkan bahawa Nabi suka tidur mengiring ke
sebelah kanan dan kadangkala secara menelentang. Baginda tidur berlapikkan
bantal yang sesuai dan membenci tidur secara meniarap. Dalam semua keadaan,
zikir tidak pernah Baginda lupakan. Sekali lagi sains terpaksa akur tentang
kebaikan cara tidur yang diamalkan Nabi ini. Saintis-saintis telah mendapati
bahawa cara berbaring ketika tidur (sleeping postures) boleh memberi kesan
kepada kesihatan. Untuk merihatkan badan di samping menjaga kesihatan tulang
leher (cervical spine),
Wallahualam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan