Hajarul Aswad yang bermaksud batu hitam merupakan
salah satu batu yang terletak di bahagian penjuru sebelah timur Kaabah.
Ianya merupakan tempat permulaan dan akhir tawaf dan juga tempat yang
paling mustajab dikabulkan doa.
Ulama menyatakan perbuatan istilam (melambai tangan)
terhadapnya ketika memulakan tawaf atau mengucup Hajarul Aswad (sekiranya
dapat) termasuk perkara sunat mengerjakan haji dan umrah.
Ianya bukanlah bertujuan untuk menyembah atau mengagungagungkan
batu tersebut sebaliknya adalah saksi ketaatan dan rasa tunduk umat manusia
terhadap perintah Allah s.w.t. menerusi ajaran dan sunah yang dibawa oleh Nabi
Muhammad s.a.w.
Saidina Umar Al-Khattab Khalifah Ar Rasyidin yang kedua pernah berkata sebelum beliau mencium Hajar Aswad “Aku tahu, sesungguhnya engkau hanyalah batu biasa. Jika aku tidak melihat Rasulullah SAW menciummu, sudah tentu aku tidak akan melakukannya (mencium Hajar Aswad).”
Saidina Umar Al-Khattab Khalifah Ar Rasyidin yang kedua pernah berkata sebelum beliau mencium Hajar Aswad “Aku tahu, sesungguhnya engkau hanyalah batu biasa. Jika aku tidak melihat Rasulullah SAW menciummu, sudah tentu aku tidak akan melakukannya (mencium Hajar Aswad).”
Nabi s.a.w menciumnya sebagaimana dilakukan nabi
sebelumnya, sehingga Hajarul Aswad menjadi tempat bertemunya bibir kalangan
nabi, orang soleh, jemaah haji dan mereka yang menunaikan umrah sepanjang
sejarah.
Rasulullah s.a.w. juga pernah bersabda dalam hadis sahih
riwayat Imam Baihaqi dan Ibnu Abbas ra bahawa, "Allah akan membangkitkan
Hajarul Aswad pada hari kiamat. la dapat melihat dan berkata-kata. la akan
menjadi saksi terhadap orang yang pernah memegangnya dengan ikhlas dan benar”.
Sejarah awal mendedahkan secara kasar, Hajarul Aswad
pernah pecah pada Zaman Pertengahan menjadi lapan kepingan batu kecil.
Gugusan terbesar dikatakan sebesar buah kurma dan tertanam dalam sebuah batu
besar bersalut perak berukuran 25 sentimeter panjang dan 17 sentimeter lebar.
Menurut banyak riwayat, antara lain daripada Abdullah bin
Umar bin Khattab, mengatakan bahawa Hajarul Aswad berasal dari
syurga. Juga diriwayatkan dari Sa’id bin Jubair r.a daripada Ibnu Abbas
daripada Ubay bin Ka’b r.a, menerangkan bahawa Hajarul Aswad dibawa
turun oleh malaikat dari langit ke dunia.
Abdullah bin Abbas juga meriwayatkan bahawa Hajarul
Aswad ialah batu yang berasal dari syurga, tidak ada sesuatu selain batu
itu yang diturunkan dari syurga ke dunia ini. Kesemua riwayat - riwayat di atas
disebutkan oleh Abu al-Walid Muhammad bin Abdullah bin Ahmad al-Azraki (M.224
H/837 M), seorang ahli sejarah dan penulis pertama sejarah Mekah.
Bagaimanapun, saintis Barat mempertikaikan asal-usul
batuan itu. Lalu, ilmuwan Islam dari Mesir, Prof. Dr. Zaghlul An-Najjar,
mengalu-alukan saintis dunia mengkaji perkara itu bagi membuktikan asal-usul
Hajarulaswad dari syurga sememangnya adalah benar.
An-Najjar meyakinkan dunia Islam bahawa kajian itu tidak
akan merosakkan batuan tersebut. Justeru, Lembaga Geografi Inggeris begitu
teruja menghantar seorang pengkaji mereka ke Mekah.Tiba di sana, penyelidik
itu mengambil dua sampel batu Hajarul Aswad bersaiz mikro.
Sampel itu kemudian dihantar ke makmal untuk diuji kaji.
Hasil penelitian itu mendapati, usia batu itu adalah yang tertua di dunia dan
kondisi batu itu langsung tidak sama dengan mana-mana batuan yang terdapat di
bumi. Mereka kemudian mengesahkan batu Hajarul Aswad bukan berasal
dari planet ini kerana ia tidak serupa dengan batuan dalam sistem suria kita.
Pembuktian saintifik itu telah mengejutkan dunia Barat. Kesahihan itu sekali
gus meletakkan kebenaran dalam ajaran Islam.
Abdullah bin Amr bin As r.a (7 SH-65 H) menerangkan
bahawa perubahan warna Hajarul Aswad daripada putih menjadi hitam
disebabkan sentuhan orang-orang musyrik. Hal yang sama diungkapkan pula oleh
Zubair bin Qais (M. 76 H/65 M).
Pada tahun 606 M, ketika Nabi Muhammad s.a.w berusia 35
tahun, Kota Mekah mengalami banjir besar yang menyebabkan kerosakan teruk
pada Kaabah. Setelah selesai kerja-kerja membina dan membaikpulih semula
Kaabah, timbul satu pertelingkahan dalam menentukan siapakah yang paling berhak
meletakkan Hajarul Aswad pada Kaabah. Pertumpahan darah hampir-hampir
berlaku di antara kabilah-kabilah di Mekah.
Melihat keadaan ini, Abu Umayyah bin Mugirah dari suku
Makzum, sebagai orang yang tertua, mengajukan usul bahawa yang berhak untuk
meletakkan Hajarul Aswad di tempatnya adalah orang yang pertama
sekali memasuki pintu Safa keesokan harinya.
Ternyata orang yang mula-mula sekali memasuki pintu Safa
adalah Nabi Muhammad dan dengan ini maka Bagindalah yang paling berhak
untuk meletakkan Hajarul Aswad itu di tempatnya.Namun begitu, untuk
memberi peluang kepada ketua-ketua kabilah yang lain membawa Hajarul Aswad ke
Kaabah maka Baginda telah melepaskan serbannya dan menghamparkannya di
tengah-tengah anggota kabilah yang ada.
Hajar Aswad diletakkannya di atas serban tersebut lalu
Baginda meminta para ketua kabilah untuk memegang seluruh tepi serban dan
mengangkatnya secara bersama-sama. Setelah Hajarul Aswad sampai di Kaabah, Nabi
Muhammad memegang Hajarul Aswad lalu meletakkannya di tempat asalnya. Tindakan
ini mendapat penilaian dan penghormatan yang besar dari kalangan ketua kabilah
yang berselisih faham ketika itu.
Awalnya, Hajarul Aswad tidak dihiasi dengan lingkaran pita perak di sekelilingnya. Lingkaran itu dibuat pada masa-masa berikutnya. Menurut Abu al-Walid Ahmad bin Muhammad al-Azraki (M. 203 H), (seorang ahli sejarah kelahiran Mekah) bahawa Abdullah bin Zubair adalah orang pertama yang memasang lingkaran pita perak di sekeliling Hajarul Aswad. Pemasangan pita perak itu dilakukan agar Hajarul Aswad tetap utuh dan tidak mudah pecah.
Awalnya, Hajarul Aswad tidak dihiasi dengan lingkaran pita perak di sekelilingnya. Lingkaran itu dibuat pada masa-masa berikutnya. Menurut Abu al-Walid Ahmad bin Muhammad al-Azraki (M. 203 H), (seorang ahli sejarah kelahiran Mekah) bahawa Abdullah bin Zubair adalah orang pertama yang memasang lingkaran pita perak di sekeliling Hajarul Aswad. Pemasangan pita perak itu dilakukan agar Hajarul Aswad tetap utuh dan tidak mudah pecah.
Pemasangan pita perak berikutnya dilakukan pada 809M=189
H, Sultan Harun ar-Rasyid, Khalifah Bani Abbasiah (786-809 M), ketika Baginda
melakukan umrah di Masjidil Haram. Ia memerintahkan Ibnu at-Tahnan, seorang
pengukir perak terkenal ketika itu untuk menyempurnakan lingkaran pita perak di
sekeliling Hajarul Aswad dan membuatnya lebih berkilat dan berkilau.
Usaha berikutnya dilakukan pada tahun 1268 H oleh Sultan Abdul Majid, Khalifah Daulah Uthmaniah ( 1225-1277 H=1839-1861 M ). Baginda telah menghadiahkan sebuah lingkaran emas untuk dililitkan pada Hajarul Aswad, sebagai pengganti lingkaran pita perak yang telah hilang.
Usaha berikutnya dilakukan pada tahun 1268 H oleh Sultan Abdul Majid, Khalifah Daulah Uthmaniah ( 1225-1277 H=1839-1861 M ). Baginda telah menghadiahkan sebuah lingkaran emas untuk dililitkan pada Hajarul Aswad, sebagai pengganti lingkaran pita perak yang telah hilang.
Lingkaran emas itu kemudian diganti semula dengan
lingkaran perak oleh Sultan Abdul Aziz, Khalifah Uthmaniah (1861-1876 M).
Kemudian pada tahun 1331 H, atas perintah Sultan Muhammad Rasyad atau Muhammad
V, ( 1909-1918), lingkaran pita perak itu diganti dengan lingkaran pita perak
yang baru.
Sehingga ke hari ini, Hajarul Aswad sering
dililit dan dilingkari dengan lingkaran pita perak demi untuk menjaga dan
mengekalkan keutuhannya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan