Al-Qur'an dan al-Hadith merupakan dua sumber ilmu yang
terdapat di dalam Islam.Segala ilmu yang bersumberkan nas-nas al-Qur'an dan
al-Hadith dikenali sebagai ilmu naqli. Kebenaran yang terkandung di dalamnya
merupakan kebenaran yang bersifat mutlak dan di luar jangkaan pengetahuan
manusia.
Pengumpulan hadith-hadith Nabi S.A.W sebagai sumber rujukan
Islam dimulai
oleh Ali bin al-Mawafi ( 234 H ) iaitu guru kepada Imam
al-Bukhari. Bermula daripada situlah lahirnya usaha-usaha untuk memisahkan
hadith-hadith yang benar dan palsu yang terdapat dalam masyarakat.
Ekoran itu maka lahirlah beberapa kitab Hadith yang masyhur
seperti al jami’ as Sahih susunan Imam al-Bukhari ( 256 H ) dan al Jami’
as-Sahih susunan Imam Muslim ( 261 H ) . Kedua-dua kitab tersebut dikenali
dengan nama as-Sahahain الصحيحين) ).
Selepas kitab ini maka lahirlah pula empat buah kitab yang
di namakan As-Sunnan al-Arba’ah ( السنن الإربعة ) iaitu Sunan Abi Daud ( 275 H ), Sunan Al
Tirmizi ( 271H ), Sunan An-Nasa’i ( 303 H ) dan Sunan Ibnu Majah ( 277 H ).
Kitab-kitab as-Sahahain dan Sunan al-Arba’ah ini juga dinamakan oleh ulamak
sebagai al-Kutub as-Sittah
Ternyata dalam perkembangan ilmu hadith Imam al-Bukhari dan
Imam Muslim
telah mendokong pengumpulan hadith-hadith sahih yang datang
daripada Nabi Muhammad S.A.W.
Kitab-kitab sahih al-Bukhari dan Muslim telah memuatkan
beratus-ratus kategori
dari berbagai-bagai bab yang menyentuh persoalan iman
hinggalah kepada akhlak.
Penggumpulan kepelbagaian hadith-hadith ini telah banyak
membantu umat Islam
membuat rujukan dalam bidang-bidang yang berkenaan.
PEMBAHAGIAN HADITH KEPADA SAHIH, HASAN, DHAIF
HADITH SAHIH
Hadith yang mempunyai sanad
yang berhubung daripada seorang perawi kepada perawi yang lain sehingga
ke akhir sanad melalui perawi-perawi
yang adil dan dhabit. Hadith itu pula tidak syaz dan ‘illah (tidak
cacat).
Hadith sahih adalah termasuk di dalam senarai hadith yang
diterima ( Hadith Maqbul )
HADITH HASAN
Menurut al-Hafiz Ibn
Hajar al-asqalani hadith hasan ialah
hadith yang mempunyai sanad yang berhubung daripada seorang perawi kepada
perawi yang lain sehingga akhir sanad, melalui perawi-perawi yang adil tetapi tidak dhabit iaitu mempunyai ingatan
yang kurang sempurna, tidak syaz dan tidak mempunyai ‘illah.
Hadith Hasan juga termasuk di dalam senarai hadith yang
diterima ( Hadith Maqbul )
CIRI – CIRI
HADITH-HADITH HASAN
Hadith hasan memerlukan lima perkara yang berikut:
1. Perawi setiap hadith itu mestilah berhubung diantara satu
dengan yang lain.
2. Perawi itu mestilah adil.
3. Perawi itu tidak mempunyai kekuatan ingatan yang
sempurna.
4. Terhindar daripada syaz.
5. Tidak mempunyai ‘illah.
HADITH DHAIF
Hadith dhaif ialah hadith yang tidak mempunyai ciri-ciri
hadith sahih dan hasan.
Kedhaifan sesuatu hadith sama ada disebabkan sanadnya tidak
berhubung atau kerana sebab yang lain.
Hadith
Dhoif merupakan hadith yang tidak diterina ( Hadith Mardud ) lantaran
kerana ianya tidak memenuhi syarat – syarat Hadith Maqbul.
SYARAT-SYARAT PENERIMAAN HADITH-HADITH
SAHIH
1. Perawinya Bersifat Adil
2. Perawinya Mempunyai Ingatan Yang Sempurna
3. Sanad Hadith Bersambung Dan Sentiasa Berturutan
4. Terhindar Daripada Syaz (Tidak Janggal)
5. Tidak Ber'illah ( Cacat )
TARAF HADITH
SAHIH
Imam al-Nawawi membahagikan hadith-hadith sahih itu kepada
7
bahagian, mengikut turutan antaranya:
i. Hadith-hadith yang diriwayatkan yang disepakati antara
al-Bukhari dan Muslim.
Ii Hadith yang hanya diriwayatkan oleh al-Bukhari
sahaja..
iii. Hadith yang diriwayatkan oleh Muslim sahaja.
iv. Hadith yang memenuhi syarat yang dikenakan oleh
al-Bukhari dan Muslim walaupun hadith
berkenaan tidak diriwayatkan oleh mereka
v.
Hadith-hadith yang memenuhi syarat yang dikenakan oleh al-Bukhari
sahaja.
vi.
Hadith yang memenuhi syarat yang dikenakan oleh Muslim
sahaja.
vii. Hadith yang dihukum sahih oleh
imam lain (ulama).
KITAB-KITAB
HADITH
SAHIH
Antara kitab-kitab yang
dikumpulkan untuk hadith sahih
ialah:
i. Sahih
al-Bukhari
ii.
Sahih Muslim
iii. Sahih Ibn Huzaimah
iv. Sahih ibn Hibban
v. Al-sunan as-
Sahahu li Sa’di Ibn as-
Sukan
PEMBAHAGIAN HADITH
SAHIH
Hadith
sahih terbahagi kepada dua iaitu sahih li zatih dan sahih
li ghairih.
SAHIH LI
ZATIHI
Sahih li zatih
ialah hadith yang asalnya sahih dan kesahihannya itu
sesuatu yang asal bukan disebabkan oleh sebab faktor yang lain. Keseluruhan
perawi-perawinya
adalah
thiqah (adil dan
dhabit) dan yang thabit pula pengambilan
hadith daripada seorang perawi kepada gurunya iaitu bersambung antara setiap
perawi. Ianya
tidak mempunyai sebarang kecacatan yang boleh menjejaskan kesahihannya.
Dengan kata lainnya, hadith ini mencukupi syarat bagi hadith
sahih.
Hadith sahih li
zatih (sahih dengan sendirinya) juga hadith yang memiliki sifat-sifat
qabul yang paling tinggi. Secara jelasnya hadith ini
mempunyai kesinambungan pada sanadnya, pemindahan hadith
tersebut dilakukan oleh seorang perawi yang adil, sabar dan
sempurna dari awal hingga akhir, setiap daripada gurunya dan hadith ini juga
diakui kesahihannya oleh imam yang mentashihkan
hadith.
SAHIH LI
GHAIRIHI
Sahih li ghairihi asalnya daripada
hadith hasan, tetapi disebabkan terdapat tariq
lain yang yang meriwayatkan hadith ini, maka martabat hadith
meningkat menjadi sahih. Oleh itu ia dinamakan hadith sahih li
ghairih.
Hadith sahih li ghairih ( sahih kerana
yang lain ) juga dikira sebagai hadith yang sahih berdasarkan kepada perkara
luar dan hadith berkenaan tidak mempunyai sifat-sifat qabul
yang paling
tinggi
Tiada ulasan:
Catat Ulasan