Sabtu, Ogos 30, 2014

SOLAT SUBUH


Pak Haji Dollah mempunyai seorang anak gadis yang lemah lembut dan manis bernama Aminah. Kejelitaan Aminah menjadi igauan dan bualan setiap pemuda tempat tinggal Pak Haji Dollah .

Mamat adalah salah seorang pemuda yang kacak telah tertarik hati dengan ketampanan Aminah ini. Mengurat punya mengurat tersangkutlah dua hati ini. Pak Haji Dollah jenis yang memilih sangat orangnya, tambahan pulak si Mamat ini pandai berlakon, depan Pak Haji Dollah dia bukan main warak lagi, berkopiah di kepala.

Setelah berpuas hati dengan calon menantu maka ditetapkan hari perkahwinannya. Semasa upacara akad nikah, segalanya berjalan lancar sebagaimana yang dirancang.Mamat berjaya melafazkan akad nikah dengan sekali lafaz sahaja. Ini bermakna Aminah kini telah menjadi isteri Mamat yang sah.

Selepas semua tetamu pulang, maka bermulalah episod kemas mengemas rumah. Segala pinggan mangkuk, periuk belanga dicuci dan disimpan.Lepas makan malam Pak Haji Dollah sekeluarga meluangkan masa beramah mesra dengan Mamat, menantu sulungnya.

Asyik berborak tak sedar hari dah larut malam. Pada malam itu Pak Haji Dollah sekeluarga agak lewat sedikit masuk tidur. Begitu juga dengan pasangan Mamat dan Aminah pun lewat jugak lah masuk tidur.
Tepat jam 5.30pagi, Pak Haji Dollah mengejutkan semua isi rumah untuk solat subuh. Semua isi rumah pun bangun. Oleh kerana terlalu letih Mamat telah terlewat bangun. Pendekkan cerita Mamat tak sempat solat Subuh berjemaah dengan Pak Haji Dollah walaupun telah dikejutkan awal oleh isterinya Aminah.
Pak Haji Dollah pun menyuruh menantunya itu solat sendirian ketika ahli keluarga lainnya sedang berwirid. Si Mamat pun qamat dan mendirikan solat subuh seorang diri.
Selepas Mamat selesai solat dan memberi salam. Pak Haji Dollah  menegur Mamat, "Hai Mat kenapa solat subuh tiga rakaat?"

Lantas Mamat pun menjawab
"eh.. ya ke? tiga rakaat...? rasa-rasanya..... dah cukup empat rakaat tadi"

Masya Allah.. mengucap panjang Pak Haji Dollah. Aminah tersenyum tersipu malu dengan gelagat suaminya. Sahlah Mamat tak pernah sembahyang subuh! Kantoi..kantoi. ..

Tiada ulasan: