Sabtu, Ogos 30, 2014

NAKHBAH 15 MEI 1948


Sepanjang Bulan Mei 2011 pelbagai perayaan yang akan disambut oleh seluruh rakyat Malaysia. Bermula dengan sambutan hari pekerja diikuti dengan sambutan Hari Ibu dan juga Hari Guru.
Namun kesemua perayaan ini tidak berlaku kepada saudara kita di bumi Palestin melainkan kehidupan mereka dihantui dengan perasaan pilu, sedih dan takut.

Tanggal 15 Mei 1948 merupakan hari ulangtahun peristiwa Nakbah ( Malapetaka ) iaitu satu tarikh yang menyaksikan  betapa rakyat Palestin telah kehilangan tanah air yang mereka warisi sejak turun temurun. Bukan itu sahaja orang yang mereka sayangi telah ditangkap, diseksa, dibunuh dan diperlakukan seperti haiwan.

Pada tarikh itu jugalah satu bangsa yang dilaknat Allah dengan angkuhnya telah mengisytiharkan kemerdekaan sebuah negara haram “ Israil”. Tanpa segan silu mereka telah menjadikan bumi yang mereka rampas melalui peperangan milik  rakyat Palestin sebagai hak milik mutlak mereka yang sah.

Seramai  270 ribu orang Palestin telah diusir dan 530 perkampungan Palestin telah dimusnahkan,  harta, tanah dan kebun- kebun mereka telah dirampas. Sehingga saat ini rakyat Palestin yang berstatus sebagai pelarian berjumlah sekitar 4.830 juta orang

Sejarah kewujudan negara Yahudi

Setelah nabi Musa AS wafat, Bani Israel tetap tinggal di bumi Kanaan ( Palestin ). Menurut ahli sejarah, nabi Daud AS menjadi raja Bani Israel dan membangun sebuah kerajaan berpengaruh. Selama pemerintahan anaknya nabi Sulaiman, empayar Bani Israel diperluaskan dari Sungai Nil di Selatan hingga sungai Furat di utara (Syria ). Namun setelah kewafatan nabi Sulaiman, kerajaan Bani Israel telah berpecah kepada dua kerajaan iaitu Kerajaan Israel di utara dan Kerajaan Yahuda di Selatan. Perpecahan dua kerajaan ini telah memberi ruang seluasnya kepada Kerajaan Assyurria, Babylon, Parsi dan Rom untuk menakluk dan menduduki bumi Palestin

Ramai daripada orang - orang Yahudi telah diusir dan hidup bertebaran di serata dunia. Hasrat mendiami kota suci ini dan idea penubuhan sebuah negara Yahudi moden di bumi Palestin telah dicetuskan oleh Theodor Herzl seorang Yahudi kelahiran Budapest pada tahun 1896. Pelbagai usaha dan tekanan telah dikenakan ke atas Sultan Abdul Hamid II iaitu pemerintah Daulah  islamiah ketika itu.

Oleh kerana peranan dan aktiviti Yahudi Zionis yang terlalu mendesak dan semakin menjadi-jadi, akhirnya Sultan Sultan Abdul Hamid II  telah mengeluarkan arahan pada tahun 1900 melarang rombongan penziarah Yahudi untuk tinggal lebih dari tiga bulan di Palestin serta  mengharamkan penjualan tanah di Palestin kepada Yahudi.

Pada tahun 1902, Hertzl untuk kesekian kalinya mengadap Sultan Abdul Hamid  II untuk melakukan penyogokan (rasuah) agar meyerahkan bumi Palestin kepada bangsa Yahudi. Di antara sogokkan yang Hertzl  tawarkan kepada Sultan adalah

1. 150 juta pound sterling Inggeris khusus untuk Sultan.
2. Membayar semua hutang pemerintah Ustmaniyyah yang mencecah 33 juta pound sterling Inggeris.
3. Membangun kapal induk untuk pemerintah, dengan biaya 120 juta Frank
4. Memberi pinjaman 5 juta pound sterling tanpa bunga.
5. Membangunkan Universiti Ustmaniyyah di Palestin.

Namun kesemua tawaran ini ditolak oleh Sultan menyebabkan orang orang Yahudi berang dan melancarkan gerakan menumbangkan pemerintahan Daulah Uthmaniah. Akhirnya pada 27 April 1909 ( Selasa 6 Rabiul Akhir 1327H ), Sultan Abdul Hamid II telah digulingkan dari kekuasaannya.

Tanggal 2 November 1917, menteri luar British Lord Balfour menandatangani Deklarasi Balfour untuk membangun sebuah negara yahudi di bumi Palestin. Sebulan kemudian masuklah tentera British ke Baitul Maqdis (Jerusalem). British telah diberi mandat untuk mentadbir  bumi Palestin.

Natijah daripada mandat ini maka seramai 75,000 lagi orang Yahudi  telah dibawa masuk ke Palestin pada tahun 1920 tanpa mendapat restu dari mana- mana Negara-negara Arab.

Pada 15 Mei 1948 British telah mengakhiri mandatnya atas Palestin. Di hari yang sama Ben Gurion  mengisytiharkan akan kemerdekaan sebuah Negara Yahudi di Tel Aviv. Tentera – tentera Yahudi  telah dikerah dalam operasi mengusir orang orang Palestin. Ramai di antara mereka yang ditangkap dan dibunuh secara kejam oleh gerombolan teroris Israel. Mereka yang selamat telah melarikan diri ke Lubnan, Syria, Jordan, Mesir, Yaman dan beberapa negara Teluk. Sehingga kini mereka hidup dalam buangan dan tidak dapat kembali ke kampung halaman mereka.

Enam puluh tiga tahun trajedi menyayat hati ini telah berlalu maka selama enam puloh tiga tahunlah  qiblat pertama umat islam telah jatuh ke tangan Yahudi Laknatullah.




  

Tiada ulasan: