Isnin, Mac 16, 2015

SOLAT SUNAT DHUHA


Solat Dhuha adalah silat sunat yang digalakkan. Rasulullah s.a.w. tidak pernah meninggalkan solat ini tanpa keuzuran dan umat Islam amat dituntut melakukannya.

Dari Abu Hurairah menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w telah mewasiatkan kepadaKu akan tiga perkara iaitu Berpuasa tiga hari pada setiap bulan,Mengerjakan dua rakaat solat Dhuha dan Menunaikan solat witir sebelum tidur Hadith Riwayat Bukhari Muslim


Daripada Abu Dzar, Rasulullah bersabda "Hendaklah masing masing di antara kamu setiap pagi bersedekah untuk setiap ruas tulang tubuhmu. maka setiap kali bacaan Tasbih adalah sedekah, Setiap Tahmid adalah sedekah, Setiap Tahlil adalah sedekah, Setiap Takbir adalah sedekah,Menyuruh kebaika  adalah sedekah,  Mencegah keburukan adalah sedekah dan sebagai ganti itu semua cukuplah mengamalkan dua rakaat solat Dhuha".  Hadith Riwayat Ahmad, Muslim dan Abu Daud )




WAKTU SOLAT DHUHA

Waktu solat Dhuha bermula pada waktu matahari sedang naik iaitu 28 minit selepas waktu Syuruk (wajtu terbitnya matahari ) Wakyi paling afdal melakukan solat Dhuha adalah anggaran matahari naik tinggi segalah iaitu sekitar jam 9.30 pagi.








SOLAT DHUHA LEBIH DARIPADA DUA RAKAAT


Kemudian baca TASBIH  dibawah


: : CATATAN

Apabila dibaca tasbih " Ya Wahhab" maka bacaan doa sujud yang terakhir " Hab Li Ya Wahhab ... " boleh dibaca dalam doa solat Dhuha seperti di bawah ini.

DOA SOLAT DHUHA


DAN INI...




DOA SOLA DHUHA

Tiada ulasan: